Dawno temu, odkrywcy Kalguuran przybyli na Wraeclast w nadziei na kolonizację kontynentu.
Wraeclast uczynił, co Wraeclast umie najlepiej: Kalguuran nigdy nie powrócili z wyprawy.

Chris Wilson

Spis treści:
1. Wstęp
2. Strategia (remnanty)
3. Handlarze Kalguuran
4. Logbooki
5. Bossy

1. Wstęp

W Ekspedycji poznamy Kalguuran, ekploratorów chcących rozwiązać zagadkę losu swoich przodków.

Dodatek pojawia się od 6 aktu.

Podczas gry będziemy znajdować obszary, które miały niegdyś być zasiedlone. Powbijane w ziemię pale wskazywać będą gdzie leży trup, a gdzie skarb. Naszą rolą jest wpierw rozplanowanie obszarów detonacji i jej kierunku:

Następnym zadaniem jest wywołanie łańcuchowej detonacji, podczas której będziemy walczyć z trupami dawnych Kalguuran. Wrogowie i skrzynki dropią relikty, można je następnie wymieniać u nowych NPC – każdy z nich jest handlarzem o specyficznych mechanikach. Np. z jednym można się targować, a u innego ulepszać „na ślepo” kupowany loot.

Artefakty automatycznie trafiają do własnego ekwipunku zlokalizowanego w Expedition Locker – skrzynce, którą można postawić też w kryjówce.

Ponieważ Kalguuran to obca cywilizacja o niespotykanej dotąd technologii, toteż zdarzy się loot i innych właściwościach, niż dotychczas poznane przez nas Armour / Evasion / Energy Shield. Jest to Ward, czyli mechanika blokująca otrzymywane obrażenia co parę sekund, co działa synergicznie z unique’ami.

Uwaga! Wrogowie to przecież też Kalguuran, więc również stosują Ward jako obronę.

Powbijane w ziemię większe i wykończone runiczną czaszką pale oznaczają grób potwora runicznego – jest to silniejszy przeciwnik, który używa jakiejś umiejętności, zawsze ma Ward i może mieć specjalne interakcje z remnantem.

2. Strategia (remnanty)

Remnanty to obiekty, które po wysadzeniu powodują jedno utrudnienie walki z potworami uwolnionymi tą samą eksplozją oraz każdą następną. Wzamian, dają też dodatkową nagrodę.

Dla najlepszego efektu, warto wpierw zlokalizować remnant o najcenniejszej nagrodzie i wysadzić go pierwszego, by każdy kolejny wybuch mnożył nam tylko efekty. Należy natomiast uważać na buff, jaki da to wrogom, bo będzie działał przez całą walkę z wykopanymi trupami.

Szczególnie radykalne buffy sprawiają, że wrogowie są zupełnie odporni na dany typ obrażeń – jeśli zadajemy takiego właśnie rodzaju obrażenia, to może dojść do tego, że potwory będą na nas zupełnie niewrażliwe. Żeby gracz był na to uczulony, taki buff z remnantu wyświetla się na żółto:

Najcenniejszą nagrodą, jaką może dać remnant, jest zwiększona liczba dropiących logbooków z potworów runicznych. Inne cenne nagrody to dodatkowe orby (currency items) dropiących z potworów runicznych lub 80% zwiększone doświadczenie z pokonywanych wrogów.

Aby optymalnie skorzystać z remnantów dających dodatkowy loot z runicznych przeciwników, należy tak rozstawić bomby, by jak najwcześniej złapać interesujące nas remnanty, a dopiero potem skupić się na runicznych czaszkach i oznaczyć ich jak najwięcej!

Trik: będąc w trybie rozstawiania bomby można zobaczyć które elementy są podświetlone na zielono – jeśli jakiś wybuch ledwo obejmuje zasięgiem interesujący nas obiekt, to warto się upewnić, czy na pewno zostanie on wysadzony!

3. Handlarze Kalguuran

Przy każdym wykopalisku stoi inny NPC Kalguuran – determinuje to rodzaj przeciwnika, z jakim będziemy walczyć (a co za tym idzie, ich zdolności) oraz rodzaj artefaktu, jaki będzie dropił.


Gwennen wykopuje szczątki druidów i artefakty Broken Circle.

U niej wymienimy artefakty wzamian za przedmiot o znanej nam tylko bazie – może on końcowo okazać się unikalny, corrupted z gwarantowanym implicit modem, lub mieć jakiś influence.


Tujen wykopuje szczątki najemników i artefakty Black Scythe.

U niego wymieniamy artefakty za dokładnie to, co widzimy, ale możemy wytargować mniejszą cenę. Jeśli jednak uparcie będziemy dawać mu zbyt niekorzystną ofertę, to wycofa przedmiot ze swojego asortymentu.


Rog wykopuje szczątki zakonników i artefakty Order of the Chalice.

Rog pozwala nam na deterministyczne craftowanie zakupowanego przedmiotu ekskluzywnymi craftami pozwalającymi na przykład nadać influence, anointment, albo zwiększyć tier któregoś modyfikatora.


Dannig wykopuje szczątki rycerzy i artefakty Knights of the Sun.

Od tego Pana kupimy artefakty innych frakcji wzamian za te, których on poszukuje. Oferuje też na nie przeceny oraz, rzadziej, sprzedaje logbooki.

4. Logbooki

Są to przedmioty umożliwiające nam na udanie się na ekspedycję, czyli obszar wypełniony po brzegi znacznikami trupów, skarbów, runicznymi czaszkami i remnantami.

Jeden logbook to wybór między dwoma lub trzema wyprawami o różnych specjalnych modyfikatorach (jak zwiększona liczba ładunków wybuchowych,czy zwiększony zasięg eksplozji), od których zależy frakcja, za jaką się zmierzymy (czyli też jakie artefakty wyciągniemy).

Ponieważ na takiej wyprawie mamy do rozstawienia około trzydzieści ładunków, toteż przy zaznaczaniu remnantów można sobie znacznie utrudnić długą walkę, jak również wzbogacić ją w zasobne dropy!

Na ekspedycjach logbookowych spotkamy się z kilkoma niuansami, których nie zobaczymy na regularnych wykopaliskach.

Pierwszym z nich jest fakt, że każda skrzynka zawiera konkretnego rodzaju nagrodę i jest to reprezentowane przez wbity w ziemię znacznik:

Drugim jest możliwość pojawienia się specjalnych remnantów. Mają tę samą pulę buffów dla wrogów, ale zupełnie inny rodzaj nagród dla gracza. Wyglądają też inaczej:

Trzecim są zejścia do sub-lokacji, w których otworzymy dodatkowe skrzynki, dostaniemy dziennik z wyprawy (lore), a czasem pokonamy minibossa.

Czwartym jest możliwość stawienia czoła końcowym bossom dodatku.

5. Bossy

Bossy spotkać można tylko na ekspedycjach logbookowych, po wysadzeniu w eksplozji oznaczonej na minimapie ikoną czaszki kopuły:

Każda frakcja ma swojego bossa. Czyli kiedy wybieramy z logbooka, na czyjej frakcji ekspedycję się udajemy, to wykluczamy, że na wyprawie pojawi się którykolwiek z pozostałych trzech bossów.

Dwie z tych walk mają miejsce na specjalnej arenie, po zejściu na dół. Są to:

Olroth, boss Knights of the Sun

Uhtred, boss Order of the Chalice

Pozostałe dwie walki mają miejsce na powierzni, od razu po wysadzeniu kopuły wychodzi z niej boss.

Medved, boss Broken Circle

Vorana, boss Black Scythe