Jak wybrać postać

Uwaga! Jeśli masz już doświadczenie w grze, to niniejsze sugestie mogą być dla ciebie mało wartościowe.

Celem jest wskazanie odpowiedniego wyboru przy zakładaniu postaci nowemu graczowi, aby uniknąć takiej sytuacji, że znudzi się po paru godzinach grania.

Tutaj o wstępnych ustawieniach, które polecamy dla zapewnienia sobie komfortu w poznawaniu gry:
http://wraeclast.pl/startowe-ustawienia/


Na początku należy zadać sobie dwa pytania:

1. Czy chcę poznać grę dowgłębnie jak najszybciej i nie boję się dużo czytać, oglądać filmów i opierać się na wiki? Takie podejście gwarantuje dużo szybszy postęp, ale z lukami w wiedzy, które wypełniają się często trochę później.

2. Czy jestem samodzielnym graczem i wolę odkrywać grę w swoim tempie? Jeśli tak, to wiele się nauczysz na własnych osiągnięciach i błędach, ale naturalna progresja w grze będzie znacząco wolniejsza w porównaniu do kogoś, kto leci na tutorialach i guide’ach.

W drugim przypadku niemożliwe jest praktycznie uniknięcie levelowania kilku postaci zanim dojdzie się do endgame’u. W drugim przypadku często niemożliwe jest uniknięcie meta-buildów i/lub handlu.

Jeśli interesuje cię pierwszy sposób poznawania gry, to najlepiej dołącz na nasz discord (https://discord.gg/8FjRRjh) i zainteresuj się kanałem 〘📗〙lista-buildów zlokalizowanym w strefie pomocy – tam znajdziesz poradniki do sprawdzonych buildów, które są aktualne i funkcjonują w rozsądnym budżecie.

Jeśli interesuje cię drugi sposób poznawania gry, to czytaj dalej.


Już nie jeden raz i nie dwa razy spotkałem się z tym, że znajomi wpierw wybrali sobie postać, a dopiero później wymyślili na czym będzie polegać build. Błąd początkującego. Okazuje się, ale zazwyczaj za późno, że niestety taka kolejność działań prowadzić może do niewypału. Do dobrej egzekucji buildu, należy dopasować klasę Ascendancy do wybranej/ych zdolności,

Co to znaczy?

Na początku do wyboru mamy 6 postaci jeśli jest to zupełnie pierwsze podejście do gry, a 7 postaci jeśli mamy zaliczone pierwsze trzy akty.

W okolicach poziomu 35 pojawia się możliwość wybrania 'podklasy’- nazywa się to Ascension i odblokowuje się po przejściu Labiryntu dostępnego od aktu 3.

By mieć wstęp do Labiryntu w akcie 3, należy ukończyć próby rozsypane po pierwszych aktach:
– akt 1 – jedna próba – Lower Prison
– akt 2 – dwie próby – Chamber of Sins level 2, Crypt level 1
– akt 3 – trzy próby – Crematorium, Catacombs, Imperial Gardens


Przy kreacji postaci należy mieć wpierw wybrany główny skill, wokół którego będziemy się skupiać. Jeśli nie masz jeszcze wybranego skilla, który cię interesuje, to zastanów się nad tym:
• czy chcesz działać wręcz czy na zasięg
• czy interesuje cię jakiś konkretny żywioł
• czy interesuje cię inny gameplay, np. summoner, support

Ale jakie podstawowe skille i buildy są możliwe w PoE?

  1. Buildy melee – ataki
    • bliskodystansowe (np. Dual Strike, Glacial Hammer, Cyclone)
    • obszarowe (np. Slamy)
    • dalekodystansowe (np. Frost Blades, Spectral Throw)

  2. Buildy zasięgowe – ataki
    • łuki (np. Ice Shot, Shrapnel Shot, Tornado Shot)
    • różdżki (np. Kinetic Bolt, Power Siphon)
    • tarcza (Spectral Shield Throw)
    • noże/pazury (np. Cobra Lash)

  3. Buildy casterowe – spellcasting
    • bliskodystansowe (np. większość spelli typu nova)
    • dalekodystansowe (np. Arc, Fireball, Frostbolt)
    • totemy i brandy

  4. Damage over Time
    • spell casting (spelle chaosowe, np. Contagion)
    • atak (ataki z trucizną, np. Cobra Lash, albo z krwawieniem, np. Puncture)
    • Righteous Fire – tank ze spalającą aurą wokół siebie

  5. Buildy detonujące
    • pułapki (aktywacja gdy potwór w nie wejdzie, lub rzucisz nimi w potwora)
    • miny (detonacja ręczna)

  6. Summoning
    • miniony permamentne (np. Zombie, Golemy, Guardiany)
    • miniony czasowe (np. Raging Spirit, Szkielety, Animowane Bronie)

  7. Supporting
    • buffer, np. Auramancer
    • debuffer, np. klątwy

  8. Wszelakie „inne”, których nie da się tu wymienić czytelną listą

Postacie nie różnią się od siebie diametralnie. Mają różne statystyki atrybutów siły/zręczności/inteligencji na start oraz zaczynają wielkie i wspólne drzewo pasywnych w różnych lokalizacjach.

To, co ma realny wpływ na wybór postaci, to ich podklasy Ascencancy, które odblokowuje się w trzecim akcie fabuły. Skupiają się one na konkretnych stylach gry i nierzadko oferują benefity dla konkretnych umiejętności!

Przykładowo, nie ma sensu grać przywoływaczem, jeśli nie jesto to Nekromantka (Wiedźma), Hierofant (Templar) lub Ascendantka (Scion), bo inne postaci nie dają korzyści przywołańcom.

Na początku gry wybiera się nie postać, ale umiejętność (lub zestaw podobnych umiejętności czy stylów gry), wokół której chcemy ją rozwijać. Na podstawie wyboru dobieramy klasę:

  1. Melee ataki
    • bliskodystansowe – Duelista / Templar / Shadow / Ranger
    • obszarowe (slamy) – Maruder / Duelista
    • dalekodystansowe – Duelista / Shadow / Ranger

  2. Zasięgowe ataki
    • łuki – Ranger / Duelista
    • różdżki – Ranger / Wiedźma / Shadow
    • tarcza – Templar / Duelista / Maruder

  3. Spelle
    • novy – Templar / Wiedźma / Shadow / Maruder
    • dalekodystansowe – Wiedźma / Shadow / Templar
    • totemy i brandy – Templar

  4. DoT
    • chaos caster – Shadow / Wiedźma
    • trucizna – Shadow / Ranger / Duelista

  5. Detonacje
    • pułapki – Shadow
    • miny – Shadow

  6. Summoner
    • permamentny – Wiedźma
    • tymczasowe
      • Dominating Blow – Templar / Duelista / Maruder
      • inne Summony – Wiedźma / Templar

  7. Support
    • buffer – Templar / Duelista / Scion
    • debuffer – Wiedźma / Scion

  8. Inne – to nie jest dobre na start, więc pomijam

Postać Scion nadaje się do prawie każdej powyższej roli, ale bardzo często sprawdza się w nich gorzej, niż postacie specjalizujące się. Jej włąsną specjalnością jest to, że łączy w sobie dwie klasy różnych postaci, co pozwala na innowacyjne buildy, które z kolei słabiej wypadną w wykonaniu postaci specjalizującej się. Jest za to doskonałym bufferem/debufferem. Ten wybór pozostawiam doświadczonym graczom.

Podsumowując: wpierw znajdź sobie interesujący cię skill. Jeśli jesteś przytłoczony liczbą i różnorodnością umiejętności, to zgodnie z powyższymi rozpiskami zdecyduj, jaki rodzaj buildu cię interesuje i jaka postać jest mu przypisana.

Jeśli masz czas i energię, to załóż sobie postać testową i pobaw się skillami, jakie są ci oferowane przez nagrody z misji oraz sprzedawane przez NPC. Po ukończeniu questu w Bibliotece w akcie 3 (poziom postaci ok. 30-35) można zakupić każdy aktywny skill gem i zobaczyć jak funkcjonuje, jak się zachowuje. Alternatywnie, obejrzyj sobie filmiki na youtube przedstawiające różne zdolności.