Path of Exile Polska

Jak wybrać postać

Uwaga! Jeśli masz już doświadczenie w grze, to niniejsze sugestie mogą być dla ciebie mało wartościowe.

Celem jest wskazanie odpowiedniego wyboru przy zakładaniu postaci nowemu graczowi, aby uniknąć takiej sytuacji, że znudzi się po paru godzinach grania.


Już nie jeden raz i nie dwa razy spotkałem się z tym, że znajomi wpierw wybrali sobie postać, a dopiero później wymyślili na czym będzie polegać build. Błąd początkującego. Okazuje się, ale zazwyczaj za późno, że niestety taka kolejność działań prowadzić może do niewypału. Do dobrej egzekucji buildu, należy dopasować klasę Ascendancy do wybranej/ych zdolności,

Co to znaczy?

Na początku do wyboru mamy 6 postaci jeśli jest to zupełnie pierwsze podejście do gry, a 7 postaci jeśli mamy zaliczone pierwsze trzy akty.

W okolicach poziomu 35 pojawia się możliwość wybrania 'podklasy’- nazywa się to Ascension i odblokowuje się po przejściu Labiryntu. O tym jak to funkcjonuje napiszę kiedyś w jednym z następnych rozdziałów.


Przy kreacji postaci należy mieć wpierw wybrany główny skill, wokół którego będziemy się skupiać. Jeśli nie masz jeszcze wybranego skilla, który cię interesuje, to zadaj sobie podstawowe pytania:
• czy chcesz działać wręcz czy na zasięg
• czy interesuje cię jakiś konkretny żywioł
• czy interesuje cię inny gameplay, np. summoner, support

Ale jakie podstawowe skille i buildy są możliwe w PoE?

Mimo moich starań, poniższy wykaz może okazać się nieczytelny dla nowych graczy, ale kiedyś (tak. znowu. magiczne „kiedyś„) zostanie to doszlifowane 🙂

  1. Buildy melee – ataki
    • bliskodystansowe (np. Dual Strike, Glacial Hammer, Cyclone)
    • obszarowe (np. Slamy)
    • dalekodystansowe (np. Frost Blades, Spectral Throw)

  2. Buildy zasięgowe – ataki
    • łuki (np. Ice Shot, Shrapnel Shot, Tornado Shot)
    • różdżki (np. Kinetic Bolt, Power Siphon)
    • tarcza (Spectral Shield Throw)

  3. Buildy casterowe – spell casting
    • bliskodystansowe (np. większość spelli typu nova)
    • dalekodystansowe (np. Arc, Fireball, Frostbolt)
    • totemy i brandy

  4. Damage over Time
    • spell casting (spelle chaosowe, np. Contagion)
    • atak (ataki z trucizną, np. Cobra Lash, albo z krwawieniem, np. Puncture)

  5. Buildy detonujące
    • pułapki
    • miny

  6. Summoning
    • miniony permamentne (np. Zombie, Golemy, Guardiany)
    • miniony czasowe (np. Raging Spirit, Szkielety, Animowane Bronie)

  7. Supporting
    • buffer, np. Auramancer
    • debuffer, np. klątwy

  8. Wszelakie „inne”

Postacie nie różnią się od siebie diametralnie. Mają różne statystyki atrybutów siły/zręczności/inteligencji na start oraz zaczynają wielkie i wspólne drzewo pasywnych w różnych lokalizacjach.

To, co ma realny wpływ na wybór postaci, to ich podklasy Ascencancy, które odblokowuje się w trzecim akcie fabuły. Skupiają się one na konkretnych stylach gry i nierzadko oferują benefity dla konkretnych umiejętności!

Oznacza to, że jeśli na przykład chcesz grać pod spelle, a weźmiesz postać, której wszystkie podklasy lubią wyłącznie ataki, to będziesz mieć problem z wybranym(i) skillem(ami)!!!***

Na początku gry wybiera się nie postać, ale umiejętność (lub zestaw podobnych umiejętności czy stylów gry), wokół której chcemy ją rozwijać. Na podstawie wyboru dobieramy klasę:

  1. Melee ataki
    • bliskodystansowe – Duelista / Templar / Shadow / Ranger
    • obszarowe (slamy) – Maruder
    • dalekodystansowe – Duelista / Shadow / Ranger

  2. Zasięgowe ataki
    • łuki – Ranger / Duelista
    • różdżki – Ranger / Wiedźma / Shadow
    • tarcza – Templar / Duelista / Maruder

  3. Spelle
    • novy – Templar / Wiedźma / Shadow / Maruder
    • dalekodystansowe – Wiedźma / Shadow / Templar
    • totemy i brandy – Templar / Shadow / Wiedźma

  4. DoT
    • chaos caster – Shadow / Wiedźma
    • trucizna – Shadow / Ranger / Duelista

  5. Detonacje
    • pułapki – Shadow
    • miny – Shadow

  6. Summoner
    • permamentny – Wiedźma
    • tymczasowe
      • Dominating Blow – Templar / Duelista / Maruder
      • inne Summony – Wiedźma / Templar

  7. Support
    • buffer – Templar / Duelista / Scion
    • debuffer – Wiedźma / Scion

  8. Inne – to nie jest dobre na start, więc pomijam

Postać Scion nadaje się do prawie każdej powyższej roli, ale bardzo często sprawdza się w nich gorzej, niż postacie specjalizujące się. Jej specjalnością jest to, że łączy w sobie dwie klasy różnych postaci, co pozwala na innowacyjne buildy, które z kolei słabiej wypadną w wykonaniu postaci specjalizującej się. Jest za to doskonałym bufferem/debufferem. Ten wybór pozostawiam doświadczonym graczom.

Podsumowując: wpierw znajdź sobie interesujący cię skill. Jeśli jesteś przytłoczony liczbą i różnorodnością umiejętności, to zgodnie z powyższymi rozpiskami zdecyduj, jaki rodzaj buildu cię interesuje i jaka postać jest mu przypisana.

***na szczęście każdy build może i atakować i spellować, to był tylko dramatyczny przykład