Path of Exile Polska

Jak wybrać postać

Uwaga! Jeśli masz już doświadczenie w grze, to niniejsze sugestie mogą być dla ciebie mało wartościowe.
Celem jest wskazanie odpowiedniego wyboru przy zakładaniu postaci nowemu graczowi, aby uniknąć takiej sytuacji, że znudzi się po paru godzinach grania.


Już nie jeden raz i nie dwa razy spotkałem się z tym, że znajomi wpierw wybrali sobie postać, a dopiero później wymyślili na czym będzie polegać build. Niestety taka kolejność działań prowadzić może do niewypału, bo okazuje się, że do dobrej egzekucji buildu, należy dopasować klasę Ascendancy do wybranej/ych zdolności.

Na początku do wyboru mamy 6 postaci jeśli jest to zupełnie pierwsze podejście do gry, a 7 postaci jeśli mamy zaliczone pierwsze trzy akty.

W okolicach poziomu 35 pojawia się możliwość wybrania 'podklasy', nazywa się to Ascension i odblokowuje się po przejściu Labiryntu. O tym jak to funkcjonuje napiszę w jednym z następnych rozdziałów.


Na start należy wybrać główny skill, wokół którego będzie się skupiać nasza postać. Jeśli nie masz wybranego skilla, który cię interesuje, to zadaj sobie podstawowe pytania:
• czy chcesz działać wręcz czy na zasięg
• czy interesuje cię jakiś konkretny żywioł
• czy interesuje cię inny gameplay, np. summoner, support

Jakie podstawowe skille i buildy są możliwe w PoE?

Mimo moich starań, poniższy wykaz może okazać się nieczytelny dla nowych graczy, dlatego zapraszam do sprawdzenia mojego tutorialu na youtube, gdzie będę mógł wizualizować o czym mowa 🙂 (filmu jeszcze nie ma, ale na dniach się pojawi)

  1. Buildy melee – ataki
    • bliskodystansowe (np. Dual Strike, Glacial Hammer, Cyclone)
    • obszarowe (np. Slamy)
    • dalekodystansowe (np. Frost Blades, Spectral Throw)
  2. Buildy zasięgowe – ataki
    • łuki (np. Ice Shot, Shrapnel Shot, Tornado Shot)
    • różdżki (np. Kinetic Bolt, Power Siphon)
    • tarcza (Spectral Shield Throw)
  3. Buildy casterowe – spell casting
    • bliskodystansowe (np. większość spelli typu nova)
    • dalekodystansowe (np. Arc, Fireball, Frostbolt)
    • totemy i brandy
  4. Damage over Time
    • spell casting (spelle chaosowe, np. Contagion)
    • atak (ataki z trucizną, np. Cobra Lash)
  5. Buildy detonujące
    • pułapki
    • miny
  6. Summoning
    • miniony permamentne (np. Zombie, Golemy, Guardiany)
    • miniony czasowe (np. Raging Spirit, Szkielety, Animowane Bronie)
  7. Supporting
    • buffer, np. Auramancer
    • debuffer, np. klątwy
  8. Wszelakie „inne”

Postacie nie różnią się od siebie diametralnie. Mają różne statystyki atrybutów siły/zręczności/inteligencji na start oraz zaczynają wielkie i wspólne drzewo pasywnych w różnych lokalizacjach.

To, co różni postaci, są ich klasy, które odblokowuje się w trzecim akcie fabuły. Skupiają się one na konkretnych stylach gry i nierzadko oferują benefity dla konkretnych umiejętności!

Na początku gry wybiera się nie postać, ale umiejętność (lub zestaw podobnych umiejętności czy stylów gry), wokół której chcemy ją rozwijać. Na podstawie wyboru dobieramy klasę:

  1. Melee ataki
    • bliskodystansowe – Duelista / Templar / Shadow / Ranger
    • obszarowe (slamy) – Maruder
    • dalekodystansowe – Duelista / Shadow / Ranger
  2. Zasięgowe ataki
    • łuki – Ranger / Duelista
    • różdżki – Ranger / Wiedźma / Shadow
    • tarcza – Templar / Duelista / Maruder
  3. Spelle
    • novy – Templar / Wiedźma / Shadow / Maruder
    • dalekodystansowe – Wiedźma / Shadow / Templar
    • totemy i brandy – Templar / Shadow / Wiedźma
  4. DoT
    • chaos caster – Shadow / Wiedźma
    • trucizna – Shadow / Ranger / Duelista
  5. Detonacje
    • pułapki – Shadow
    • miny – Shadow
  6. Summoner
    • permamentny – Wiedźma
    • czasowe
      • Dominating Blow – Templar / Duelista / Maruder
      • Animate Weapon – Templar / Wiedźma
      • Summon Skeletons – Wiedźma / Templar
  7. Support
    • buffer – Templar / Maruder / Duelista
    • debuffer – Wiedźma
  8. Inne – to nie jest dobre na start, więc pomijam

Postać Scion nadaje się do prawie każdej powyższej roli, ale bardzo często sprawdza się w nich gorzej, niż postacie specjalizujące się. Jej specjalnością jest to, że łączy w sobie dwie klasy różnych postaci, co pozwala na innowacyjne buildy, które z kolei słabiej wypadną w wykonaniu postaci specjalizującej się. Ten wybór pozostawiam doświadczonym graczom.

Podsumowując: wpierw znajdź sobie interesujący cię skill. Jeśli jesteś przytłoczony liczbą i różnorodnością umiejętności, to zgodnie z powyższymi rozpiskami zdecyduj, jaki rodzaj buildu cię interesuje i jaka postać jest mu przypisana.